Transportprojekt i Hammarby Sjöstad sparar pengar och utsläpp

Illustration: ElectriCITY/Hammarby Sjöstad 2.0. Bilder som illustrerar området före och efter projektet.
I Hammarby Sjöstad driver företagsnätverket ElectriCITY Stockholm många innovationsprojekt med målet att göra stadsdelen klimatneutral 2030. I många fall tittar de på problem som har stora konsekvenser men genom att utmana gamla tankesätt hittar de ganska enkla lösningar. Ett exempel på ett mycket framgångsrikt projekt är Informell 0-zon.
Yrkestransporten bidrog till stor trafik
Genom att undersöka vilka transportbehov som finns i Hammarby Sjöstad såg de att en stor del var yrkestransport. Då det finns 70 olika bostadsrättsföreningar kunde det finnas 70 olika leverantörer av exempelvis städning, fastighetsskötsel, markskötsel, hämtning av återvunnet avfall etc, något som inte är hållbart eller effektivt, varken för bostadsrättsföreningarna eller för leverantörerna. För 2 år sedan började de därför välja ut några leverantörer som exempelvis hade kontor i området och som redan hade många kunder där. Dessa skrev de sedan ramavtal med och de som anslöt sig till ramavtalet fick en rejäl rabatt. Det blev alltså billigare för bostadsrättsföreningarna och fastighetsägarna. Ett krav i ramavtalet var att leverantörerna bara skulle använda fossilfria transportmedel, något många redan jobbade med. Ramavtalet ställde även krav på att de på sikt skulle ha ett lokalkontor i Hammarby Sjöstad så att de som jobbade skulle kunna ta sig runt med cykel.
Stora framgångsfaktorer
En stor framgångsfaktor var att leverantörerna fick många kunder inom samma område. Detta gjorde att de kunde avsätta personal specifikt för dessa områden. Personalen klarade av fler jobb då de slapp sitta fast i bilköer och fick dessutom en bättre arbetsmiljö. Det här lyckade projektet har gjort att både fastighetsägarna men även leverantörerna tjänar pengar, då de kan utföra effektivare arbete och inte behöver lägga lika mycket tid på att ta sig runt i staden. Än så länge är drygt hälften av bostadsrättföreningarna tillfrågade och från att ha gått från 30-40 leverantörer har de nu istället två leverantörer till 35 fastighetsägare. ElectriCITY tror att om man delar in Stockholm i sektorer och börjar tänka mer rationellt kring yrkestransporten kan nog en hel del av trafikproblemen lösas.
Läs mer om de olika projekten i Hammarby Sjöstad 2.0 här!